Tatry Silvestrovské 2010 – Soliska

Účast: Martin Srbek, Petr Velebný, Petr Dvorník

Na rozdíl od všech kaličů, pařičů, kořalečníků, běžkařů, milenců natěšeni v zimní krásu hor jedeme Škodou 1,9 užít mezivánoční čas do Tater – Soliska. V Liptovském Mikuláši u  kamaráda jsme v úterý večer 28.12.2010

Dopoledne se z horní stanice lanovky na Solisku se prodíráme do Furkotské doliny sněhem, různě zajíždíme do kosodřevin, suťovisek a místy drží zmrzlá krusta. Ale navečer jsme u nástupu cest na vrcholy Solisek. Roztápíme vodu ze sněhu vaříme čaj, jídlo. Jde o oblast jako stvořenou pro zimní výstupy.       Situace v BC:

Stupeň lavinového nebezpečí 2

Teploty v noci cca -22 C přes den kolem -13 C

Jasno, vítr slabý nárazový. Sníh pod průměrem.

Výbava m.j.: pípáky, sondy, lopaty. 2 sady zbraní a 1 turisťák, lana půlky 60m, friendy a vklíněnce…

Štrbské Solisko (2320 m)

Prostředním žlabem. Kroutil 95; II-III. Trochu jsme pospali až do 8.

Ještě na bočním strmém okraji suťoviska se pod Petrem trhá lavinka o šíři cca 30m a délce cca 80 m. Lezeme stabilním sklonem až větší skalní práh ve žlabu je techničtějšího charakteru. Začínáme s jištěním. S ohledem na slabou ledovou krustu na skále, která neudrží mačky ani cepín nejde práh překonat bezpečně v přímém směru (sklon cca 60°). Nutno lézt kolmější partií vpravo pod převis, zde je hromada sněhu, takže – očistit skálu od sněhu, prsty brr, ale snaha se vyplácí jde založit vklíněnec a provlékám i smyku kolem zaklíněného kamene – snad jej nedrží jen ten led. Už s lepším pocitem pár exponovanějších kroků vlevo zpět do cesty. Z ledu a sněhu tu ční trs trávy, ten bezvadně drží cepíny a cca po 30 m vlevo je dobré místo pro štand.

Ostatní skalní prahy jsou lehčí a většina je zavátá. Sníh pod nohama se jeví stabilní, boří se jen trochu a vrch žlabu má sklon menší takže stačí stoupat jen s cepíny v rukou. Výstup pak vede doprava přes vrch sousední pravé rokle a sněhovou převějí do sedélka na hřebenu. Konečně se otevírají i výhledy na druhou strnu, v protějším hřebenu pozorujeme další dvojici jak bojuje ve žlabu. Po hřebenu vlevo na vrchol Štrbského Solisky odjišťujeme Petra v jedné délce. Sestupujeme pozdě odpoledne žlabem pod Šedou lávkou (I). Bez zajímavosti není zmínit o „muži s hůlkami“, jenž cca 100m od nás vystoupil sestupovým žlabem na hřeben a sešel do Mlynické doliny – každý nechť si přebere sám.

Mlynické Solisko (2301 m)

Žlabem II-III. (Bušovský, Hutlák 1979) Počasí se v noci změnilo, ráno je zataženo, poletuje sníh s mírným oteplením. Pod nástupem cesty nás vítá parta kamzíků, jde vidět, že mají něco nalezeno a dost se předvádí. Nejde nevzpomenout na vážně zraněného švýcarského horolezce na jehož letos spadl kozorožec.

Žlab má podobný sklon jako ve včerejší cestě, je užší zpočátku strmější. Několik skalních prahů jde přelézt přímo, místy se dojišťujeme. Nahoře je terén pozvolnější, ale náročnější orientačně. Na konci žlabu musíme přes hřebínek doprava. Nalézáme ale příliš vysoko do exponovanější zaledněné skály a kousek couváme, uf to není zadarmo, na takovou ekvilibristiku pozor říkám si, ale dobré. Nejdál byl Martin, možná mu stačilo pár kroků a přelezl to a nebo by se skutálel pár set metrů dolů, takže návrat považuji namístě, ten materiál pod nohama zas tak nedržel. Pod vrcholem již dost fouká vítr se sněhem ale spokojeně zasedáme nahoře a fotíme vrcholovku.

Sestup je pohodlný Soliskovým sedlem a žlabem (K99-CH); kolem 16h bereme spacáky a věci z bivaku. Horní stanici lanovky míjíme už po tmě, dávno neperemává, ale cestu po lyžařských sjezdovkách nám rolby pěkně vyžehlily. U auta ve Štrbě jsme kolem 19.30h a u Jurajka v Liptovském Mikuláši po chvíli.

Joj a tenSILVESTR– po třech dnech v mrazu je první hodina v teple tak na usnutí. Pak to panáky a piva nadějně obrací, z televize Joy či co sálá bžunda a žijeme vesele až do 2hodiny ranní. Nejen v Děčíně, ale i v  zahraničních horách to žije. Tímto děkujeme za věcnou a morální SMS podporu kamarádům.